Ekbackskyrkan söker pastor och församlingsföreståndare

Tjänsten är på heltid eller lägre enligt överenskommelse och ingår i arbetslag med vår diakon, som arbetar 50%. Det är en tillsvidaretjänst.

Vi söker dig som vill vara med och leda oss i vår vision att:

• vara en mötesplats för människor i alla åldrar och olika livssituationer
  • vara en plats där vi möter varandras behov och längtan
  • vara medvandrare och dela livet tillsammans
  • tillsammans söka Guds vilja i våra liv och världen vi lever i
  • växa som människor och Jesu efterföljare
  •  vara vägvisare på vägen till Jesus Kristus
  •  leda människor till Jesus där de finner befrielse, förlåtelse och upprättelse i mötet med Jesu kärlek

Vi tror att du som pastor:

• ser och möter människor, utifrån deras behov och var i livet de är.
  • är en tydlig ledare med överblick och helhetssyn, som ser behov och möjligheter i församling och samhälle
  • är utåtriktad och förtroendeskapande i samhälle och församling
  • älskar att tillsammans med medlemmar arbeta med församlingens utveckling
  • är en god förkunnare och andlig ledare

Ekbackskyrkans församling

Vi är en församling som har gott förtroende i vårt samhälle

Vi har ett rikt och omväxlande gudstjänstliv. En varierad verksamhet som når olika målgrupper kompletterar gudstjänsterna. Målargrupp, stickgrupp, bibelsamtalsgrupp, bönegrupp, projektkörer, dagledigträff, kvinno- och kulturfrukostar är några aktiviteter.

Vi arbetar målmedvetet med att utveckla församlingen. Vi vill vara en kyrka öppen för alla. En kyrka som verkar för att alla människor ska lära känna Jesus. Det finns ett socialt engagemang som vi vill utveckla så att det genomsyrar hela vår verksamhet. Särskilt vill vi utveckla kontakter och verksamheter för familjer och unga vuxna i församlingen, Equmenia och vår innebandyklubb. Församlingen har ca 120 medlemmar

Många säger sig känna en mänsklig värme när de kommer till Ekbackskyrkan.

Equmenia Ekbackskyrkan

Equmenia Ekbackskyrkans verksamhet har mött, och varit betydelsefull för många av Vingåkers barn och ungdomar. Equmenia har ledare som på ett engagerat sätt möter deltagarna och blir viktiga för dem under en betydelsefull tid i deras uppväxt.

Ekbackskyrkans innebandyklubb

Innebandyklubben är en annan gren av vårt ungdomsarbete. Föreningen har flera ungdomslag och en grupp motionärer.

Både Equmenia och innebandyklubben har ett brett kontaktnät med ledare, föräldrar och familjer som vi ser som en viktig målgrupp för församlingens arbete.

Vingåkersbygden

Vingåker ligger i gränslandet mellan Sörmland, Närke och Östergötland, nära större städer som Örebro, Norrköping och Eskilstuna. Stockholm ligger en och en halv timme bort med regionaltåg. Närmsta stad är Katrineholm, ca 2 mil. I Vingåkersbygden har vi också nära till varandra. Här finns rika natur- och kulturmiljöer och ett gott service- och affärsutbud. Ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om, ger möjligheter till ett rikt fritidsliv. Vingåkers kommun har drygt 9000 invånare.

Välkommen med din ansökan redan idag.

Vill du veta mera?

Kontakta vår föreståndare och diakon Anki Folke 076-884 70 64, vice församlingsföreståndare Lars Andersson 070-687 37 94 eller ordförande Pär Lindar 070-311 21 21.

Maila din ansökan snarast till kontakt@ekbackskyrkan.se. Vi behandlar ansökningar kontinuerligt.

Ekbackskyrkan är en del av Equmeniakyrkan i Sverige.