Vad kan Ekbackskyrkan göra?

Vad kan Ekbackskyrkan bidra med i en förväntat flyktingström?

Styrelsen har fått förslag på att vi som församling snabbt borde göra något åt den situation som vi snart är i med många ukrainska flyktingar, som kommer till Vingåker. Vi har haft ett snabbt möte där vi bestämde att på det församlingsmöte som är nu på söndag den 20 mars ta upp frågan. Innan dess kommer vi att samla så mycket kunskap som möjligt, om vilka behov en ökad flyktingtillströmming kan medföra och hur vi som församling kan möta dessa. Vi har haft kontakt med Vingåkers kommun och de kommer fortlöpande informera om läget. På torsdag har även kommunens POSOM-grupp, där Ekbackskyrkan ingår, möte.

Fortfarande vet vi ganska lite om hur många, och när, det kommer fler flyktingar till Vingåker. (Fram tills idag har det kommit ett 20-tal)  Behovet av boende bedöms som stort, men man säger från kommunen att massförläggningar i gymnastikhallar och likande inte bör användas annat än i yttersta nödfall. Det man från kommunen också betonar är att samordning av olika insatser är nödvändig.

Vad kan vi då göra från Ekbackskyrkan?  Några behov som vi nog kan förutse är:

• att de ska få ett tryggt välkomnande och bli väl omhändertagen,
  • utrustning för boende (köksredskap, sängkläder, hygienartiklar, mm),
  • barns behov av trygga platser med möjligheter till lek och andra aktiviteter,
  • gemenskap,
  • samtalsstöd,
  • kontakter in i det svenska samhället,
  • mm

Hur vi kan tillgodose dessa behov, bygger ju på hur och om vi som enskilda medlemmar kan bidra med såväl ideella som materiella insatser. Det vi eventuellt gör, måste också samordnas med andras bidrag. Vi avvaktar därför lite tills vi vet mer innan vi drar i gång.

Det vi ändå alltid kan göra är att be, både för situationen i Ukraina och för alla som är på flykt.

Här på hemsida kommer vi fortlöpande att publicera information om hur läget är.